Concreet introduceert nieuwe werkwijze

Door Erik Meijering Concreet Onderwijsproducten heeft de ambitie om producten te ontwikkelen die studenten opleiden tot de Makers van Morgen. Dat betekent dat ons team anders in de wedstrijd gaat zitten, zodat we ook het juiste en uitdagende leermiddel voor het volgend decennium kunnen maken. We vertrouwen niet meer alleen op onze bestaande producten en huidige werkwijze. Om ook morgen en overmorgen succesvol te kunnen innoveren, introduceren we een andere manier van werken.

Hoe bewegen we? Hoe verbeteren we?

Het is voor ons als jong bedrijf essentieel om onszelf voortdurend af te vragen hoe we moeten bewegen. Ik heb het dan niet alleen maar over de vlucht naar voren. We willen onszelf in staat stellen nog beter te begrijpen hoe we betere onderwijsproducten kunnen ontwikkelen. Wat automatisch gebeurt als je jezelf afvraagt hoe je beweegt, is dat je in kaart moet brengen hoe de omgeving beweegt. We willen de behoeftes weten van de mensen die met onze producten werken en wat we kunnen verbeteren. Om die reden zetten we regelmatig tevredenheidsonderzoeken uit bij studenten en docenten. Maar we zien dat dat alleen niet voldoende is. Vernieuwen is nadrukkelijk iets anders dan verbeteren. Vernieuwing speelt de komende tijd een grote rol in ons team en met name bij onze ontwikkelspecialisten. Onze vernieuwde website is daar onderdeel van, omdat dit een beter venster voor communicatie tussen ons en onze gebruikers is. Ik ben ervan overtuigd dat we hierdoor nog beter aansluiting vinden bij onze doelgroep en het allerbelangrijkste, we betere producten kunnen maken.

Wij gaan de komende tijd op expeditie

Concreet gaat de komende tijd op expeditie. Dat is onze nieuwe manier van werken en leren voor het maken van compleet nieuwe producten. De aftrap werd gegeven door een recente training die ons team volgde van Rob Adams. Aan de slag met het verkennen van op te lossen problemen, leren van andere branches en het op de juiste manier toetsen van aannames; leren van de informatie die studenten en docenten ons kunnen bieden. Die training sloot perfect aan bij onze hernieuwde ambities, ook omdat er wordt uitgegaan van dat vernieuwing zeer overwogen moet worden aangepakt. We introduceren onze vernieuwingen daarom ook gefaseerd door middel van experimenten en virtuele concepten zoals we ook eerst de digitale trajectmap hebben aangepakt. Op die manier kunnen we peilen hoe onze ideeën landen bij onze gebruikers en testen wat beter werkt. Stap voor stap. Wat ik in het bijzonder nog wil aanstippen, is dat we voornemens zijn volop van andere branches te leren. Innovatie is niet zozeer steeds iets nieuws bedenken maar vooral ook kijken hoe anderen met soortgelijke vraagstukken zijn omgegaan.We stellen onszelf dan ook de vraag: hoe wordt vakmanschap in andere sectoren verbeterd? Daarmee tillen we onze eigen vraagstukken naar een hoger abstractieniveau. Ik ben ervan overtuigd dat dat ons helpt om Concreet in het algemeen naar een hoger niveau te krijgen.

De Makers van Morgen klaarstomen

De komende tijd gaan wij aan de slag met drie zaken. Het eerste daarvan is het iteratieve proces van de Digitale Trajectmap. Versie 1.0 is al gelanceerd, wordt nu getest en uiteindelijk rolt daar een versie 2.0 uit inclusief de bijbehorende app. Ten tweede tackelen we de complexe uitdagingen die horen bij de implementatie van de Examenmix. We focussen ons daar speciaal op de ondersteunende producten voor leermeesters en docenten die daarbij horen. Als laatste van de drie is er een sterke roep vanuit de sector om meer aandacht voor veiligheid op de bouwplaats. Om die reden zijn we hard bezig met de ontwikkeling van een nieuwe veiligheidsmodule. En zodra we tevreden zijn over de voortgang in deze drie punten, pakken we door met weer een volgende reeks. We houden altijd vinger aan de pols en ons overleg met de sector, onze Raad van Aangesloten en natuurlijk met studenten en docenten, helpt ons om de Makers van Morgen klaar te stomen voor een mooie carriere in de infra of bouw.
Erik-Meijering

Erik Meijering
Directeur-bestuurder Concreet
erik.meijering@concreetonderwijsproducten.nl06 5169 8468

Benieuwd hoe Concreet jou kan helpen met een project? Neem dan contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.