Skip to content

Keuzedelen infra-opleiding volop in ontwikkeling

Aan onderwerpen voor de keuzedelen infra bleek geen gebrek te zijn toen de infra-docenten met elkaar om tafel gingen. Mark van Esch: “We keken naar wat er speelt in de markt, wat vroeger onderdeel van de opleidingen uitmaakte en wat er bijvoorbeeld in aanverwante opleidingen wordt aangeboden. Dan blijkt dat de behoeftes in het hele land wel redelijk overeenkomen. Zo zijn er straatmakersbedrijven die ook veel voor particulieren werken. Voor leerlingen die daar werken is een keuzedeel sierbestrating van belang. Ook merk je dat veel bedrijven graag breder opgeleide werknemers hebben. En daar kunnen we met de keuzedelen in voorzien.”

Keuzedelen in de opleidingen: het biedt de kans om deelnemers extra meerwaarde mee te geven voor op de arbeidsmarkt. Maar van de generieke keuzedelen die tot nu toe beschikbaar zijn voor de infra-opleidingen, worden leerlingen, werkgevers en docenten niet enthousiast. Vandaar dat vorig jaar een aantal docenten van verschillende roc’s bij elkaar zijn gaan zitten om zelf keuzedelen voor de infra-opleidingen te ontwikkelen.

“Als infra-opleidingen willen we aansluiten op de behoeften van het bedrijfsleven, studenten inspireren en betekenisvol opleiden. Maar met een keuzedeel over ondernemend gedrag of duurzaamheid, lukt ons dat bij de meeste van onze leerlingen niet. Daarom willen we graag beroepsspecifieke keuzedelen.”

Samenwerking dertien roc’s met infra-opleidingen

Aan het woord is Mark van Esch. Vanuit het Koning Willem I College heeft hij vorig jaar het initiatief genomen om samen met andere roc’s op te trekken bij de ontwikkeling van keuzedelen. “Het ontwikkelen van lesstof en examens is ontzettend tijdsintensief. Dat lukt je als roc zelfstandig bijna niet. Vandaar dat we hebben gekeken of we samen met de infra-opleidingen van andere roc’s konden optrekken. We begonnen met een groepje mensen van vijf roc’s, inmiddels hebben dertien roc’s zich aangesloten.”

Eerste keuzedelen goedgekeurd door SBB

Dat levert resultaat op. Inmiddels zijn vijf keuzedelen – nagenoeg – goedgekeurd door SBB (Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). “In totaal hebben we nu zeventien keuzedelen aangevraagd voor negen verschillende kwalificaties. We hopen dat we die vanaf het schooljaar 2018-2019 allemaal kunnen inzetten voor onze opleidingen”, vertelt Mark.

Kartrekker per keuzedeel infra

Dat betekent dat er nog flink wat werk verzet moet worden. “Voor elk keuzedeel is er binnen ons platform een kartrekker”, licht de infra-docent toe. “Diegene stemt de inhoud van het keuzedeel af met de verschillende roc’s en het SBB. Ook kijkt die wat voor lesstof en examenmateriaal er voor het keuzedeel beschikbaar is.”

Concreet Onderwijsproducten betrokken bij ontwikkelen lesstof en examens

Sinds enige tijd wordt ook Concreet Onderwijsproducten nadrukkelijk betrokken bij het ontwikkelen van de lesstof en de examens. “Wij kunnen heus wel redelijk schrijven en verstand van het vak hebben we ook. Maar zorgen dat de lesstof er echt gelikt uit komt te zien, dat is natuurlijk een ander verhaal. Bovendien willen we graag dat de examens van de keuzedelen extern gevalideerd zijn. Dat lukt beter als we de kennis van Concreet daarbij kunnen benutten”, weet de docent. De externe validering van de examinering van keuzedelen is belangrijk vanaf het schooljaar 2018-2019. Vanaf dan tellen de resultaten van keuzedelen mee in de slaag-/zakregeling en is interne validering door de roc’s zelf niet meer voldoende.

Cross-over keuzedelen infra in ontwikkeling

Met Concreet Onderwijsproducten is afgesproken dat komend schooljaar de leermiddelen en examens voor de cross-over keuzedelen RioleringstechniekBestratingswerkzaamheden uitvoeren en Grondwerk uitvoeren worden opgeleverd. Welke keuzedelen hierna komen, hangt onder meer samen met de goedkeuring van keuzedelen door de SBB.

Distributie en onderhoud keuzedelen infra gegarandeerd

“Als infra-roc’s kunnen wij samen met Concreet, zorgen dat er veel, goede en passende keuzedelen komen. We kunnen voor de keuzedelen die we willen putten uit de oude lesstof en examens die Concreet beschikbaar stelt. Aan ons om te zorgen voor een goede opzet van alle keuzedelen. Met de expertise van de ontwikkelspecialisten van Concreet kunnen er daarna vlot goede onderwijsproducten voor gemaakt worden. Concreet zorgt daarna ook voor de distributie en het onderhoud en actualisatie daarvan. Daarmee is de kwaliteit voor de toekomst ook geregeld”, besluit Mark.

Aansluiten bij samenwerkende roc’s

Op dit moment zijn infra-opleidingen van dertien roc’s betrokken bij de ontwikkeling van keuzedelen: Koning Willem I, Friese Poort, ROC Gilde, ROC Ter Aa, Techniek College Rotterdam, SOMA College, ROC Mondriaan, ROC Leiden, ROCvA, Regio College, Deltion, ROC West-Brabant, ROC van Twente. Andere roc’s die zich willen aansluiten kunnen zich aanmelden bij Mark van Esch, via m.vanesch@kw1c.nl.
Erik-Meijering

Erik Meijering
Directeur-bestuurder Concreet
erik.meijering@concreetonderwijsproducten.nl06 5169 8468

Benieuwd hoe Concreet jou kan helpen met een project? Neem dan contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mogen we een paar minuten van je tijd?
We gaan deze website vernieuwen en verbeteren en horen graag van jou waar we rekening mee moeten houden.