Module Veiligheid in de Infra
De beste vormen van modern leren gecombineerd in de module ‘Veiligheid in de infra’
Veiligheid verdient voortdurend aandacht. In het bijzonder in een omgeving waarbij er grote risico’s zijn, zoals in de infra. Een veiligere werkomgeving begint altijd bij bewustwording van die risico’s en eigen gedrag. De module ‘Veiligheid in de infra’ prikkelt met opdrachten die de eigen ervaring van studenten aanspreken het veiligheidsbewustzijn van studenten. Daardoor begrijpen studenten welke risico’s er zijn en waarom veiligheid nooit vanzelfsprekend is. Het didactische uitgangspunt van herhaling is daarbij belangrijk, bijvoorbeeld door pushberichten met praktijkopdrachten via de app. De resultaten van de opdrachten zijn voor de leermeester en de onderwijsinstellingen altijd het beginpunt voor verdere ontwikkeling van de student.
Veiligheidheidsbewustzijn verhogen
Innovaties, nieuwe bouwmaterialen en nieuwe mensen brengen steeds nieuwe risico’s met zich mee. Het doel van de module is om studenten veiliger te laten werken. Om ze Makers van Morgen te laten zijn. Concreet ontwikkelt de module samen met partijen uit de infra, inhoudsdeskundigen en veiligheidsdeskundigen. Die samenwerking en de uitgebreide manieren van leren met verscheidene digitale hulpmiddelen zorgen dat de Makers van Morgen veilig werken.
Luister verder in de podcast
“De module laat studenten intuïtief beseffen dat veiligheid geen garantie is, maar werk en nadenken vereist”
–Erik Meijering, directeur-bestuurder van Concreet Onderwijsproducten
Volledig digitaal beschikbaar:
de vier componenten van de module 'Veiligheid in de infra'

Persoonlijkheidstest
Een persoonlijkheidstest zoomt in op eigenschappen en gedrag van de student in relatie tot veiligheid.

Leeromgeving
Een digitale omgeving met opdrachten en achtergrondinformatie (beschikbaar op desktop en mobiel).

App met praktijkopdrachten
Via pushberichten aangeboden mini-opdrachten over de meest voorkomende ongevallen.

Digitale Trajectmap
Inzicht in voortgang en ontwikkeling op één plek met de Digitale Trajectmap.
Effectiever leren door herhaling
De module is ontwikkeld voor de student, waarbij de belevingswereld en de persoonlijke ervaring van de student zijn meegenomen. De opdrachten in de module en de praktijkopdrachten in de app zijn zo ingericht dat kennis en veiligheidsbewustzijn als het ware ‘inslijt’. Bewust is er geen sprake van herhaling van regels en wetten, maar juist herhaling van praktijkvoorbeelden. Echte scenario’s die de studenten als Maker van Morgen op het werk tegenkomen.

De focus op herhaling gecombineerd met het aanspreken van persoonlijke ervaring en belevingswereld, spelen in op het zintuiglijk leren, rekening houdend met emotie en het creatieve vermogen van de student. De opdrachten spreken de kennis aan die de student al in huis heeft. Voortbouwen op voorkennis; op die manier leert de student effectief. Daarnaast helpen de opdrachten de studenten te leren door te doen.
De praktijkopdrachten in de app behandelen de meest voorkomende risico’s in de infra.
Meest voorkomende risico’s in de infra:
- Blootstelling aan stof
- Werken in een sleuf of in de buurt van verkeer
- Knel- en pletgevaar door aanraking met machines.
- Verstappen, struikelen of uitglijden
- Werken met kabels en leidingen
Meer lezen over de praktijkopdrachten en hoe het bijdraagt aan het vergroten van het veiligheidsbewustzijn? Lees het artikel »
De voordelen van de module 'Veiligheid in de infra'
Activerende opdrachten
Voortbordurend op de eigen ervaring en belevingswereld van de student.
Aansluiting bij het moderne leren
Pushberichten in de app en speelse elementen prikkelen de Makers van Morgen op een moderne manier.
Onbewust bekwaam
De student ontwikkelt een groter veiligheidsbewustzijn waardoor veiligheidsrisico’s uitgesloten kunnen worden.
Faciliteren van het ontwikkelgesprek
De voortgang van de student van alle onderdelen is altijd overzichtelijk op één plek in de Digitale Trajectmap. Leermeesters en de onderwijsinstellingen hebben daardoor altijd de middelen het gesprek aan te gaan en de student te helpen te reflecteren en te leren.
In samenwerking met:



