Nieuws

Eerste ervaringen Module Veiligheid in de bouw

Op vrijdag 19 juli jl. heeft  SPB Gouwe en Rijnstreek te Waddinxveen een teambuildingsdag gehouden voor de nieuwe leerlingen timmeren/metselen. Het hoofdthema van deze dag was: Veilig werken op hoogte. De dag werd gestart met een toolboxmeting over veilig werken op hoogte. Leerlingcoördinator Gijs de Mik gaf de leerlingen instructie aan de hand van een presentatie met allerlei verhalen uit de praktijk. In het tweede onderdeel van de ochtend werd aandacht besteed aan het bespreken van de test die de leerlingen hebben ingevuld bij de start van de introductieweek. Deze test is onderdeel van de door Concreet Onderwijsproducten ontwikkelde module Veiligheid in de bouw.

Veilig werken op hoogte

De dag werd gestart met een toolboxmeting over veilig werken op hoogte. Leerlingcoördinator Gijs de Mik gaf de leerlingen instructie aan de hand van een presentatie. Gijs had allerlei verhalen uit de praktijk en besprak deze op een enthousiaste en praktische manier. Gijs vertelde dat je als leerling in de bouw te maken kan krijgen met mogelijke risicovolle werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld bij het werken op het dak, op een vloer of een bordes. Uiteraard gaf hij ook voorbeelden over het werken op een steiger en het gevaar dat je kan struikelen door bijvoorbeeld gaten in de vloer.

Gijs besprak vervolgens met de leerlingen dat je jouw veiligheid en die van je collega’s kan vergroten door een aantal voorbereidingen te nemen voordat je aan het werk gaat. Zoals:

  • Risico inschatten en deze te bespreken met je leermeester
  • Waar zijn eventueel gevaarlijke locaties?
  • Hoe is de toegang tot de hoogte geregeld?
  • Let op je persoonlijke valbeveiliging

Als laatste gaf Gijs de leerlingen nog een tip. Ga nooit onbeveiligd werken op hoogte! Daarnaast werden de leerlingen aangespoord om ook tijdens de aanstaande vakantie oog te hebben voor onveilige situaties die ze tegen komen.

De Module Veiligheid in de bouw

In het tweede onderdeel van de ochtend werd aandacht besteed aan het bespreken van de test die de leerlingen hebben ingevuld bij de start van de introductieweek. Deze test is onderdeel van de door Concreet Onderwijsproducten ontwikkelde module Veiligheid in de bouw.

Het doel van deze module is aandacht te vragen voor het werken in een omgeving met grote risico’s, zoals de bouw. Een veiligere werkomgeving begint altijd bij bewustwording van die risico’s en het eigen gedrag. De module ‘Veiligheid in de bouw’ prikkelt met opdrachten, door inbreng van eigen ervaringen van leerlingen, het veiligheidsbewustzijn. Daardoor begrijpen leerlingen beter welke risico’s er zijn en waarom veiligheid nooit vanzelfsprekend is.

Herhaling is een belangrijk onderdeel van de module. Leerlingen ontvangen regelmatig push-berichten met praktijkopdrachten via de bijbehorende App. De resultaten van de opdrachten kunnen door de leermeester en bijvoorbeeld de instructeur van het opleidingsbedrijf gebruikt worden om met de leerling te praten over zijn ontwikkeling op het gebied van veiligheid.

De Module Veiligheid in de bouw bestaat uit vier onderdelen
  • Een persoonlijkheidstest die informatie geeft over eigenschappen en gedrag van de leerling
  • Een digitale leeromgeving met opdrachten en achtergrondinformatie
  • Een App met miniopdrachten over bijvoorbeeld de meest voorkomende ongevallen in de bouw (micro-learnings)
  • De Digitale Trajectmap waarin de resultaten van de opdrachten zichtbaar zijn, zodat de begeleiders inzicht hebben in de voortgang en ontwikkeling van de leerling.

Vervolgens bespraken Gijs Mik en Ramon Looije (directeur SPB) punt voor punt de hoofdzaken uit de test met de leerlingen. De leerlingen deden actief mee aan deze bespreking en gaven toelichting op de door hen gegeven antwoorden.

Als eerste werd aan de leerlingen uitgelegd dat de uitkomst van de test niet gaat over goed of fout. Het gaat erom inzicht te krijgen in jouw houding ten aanzien van veiligheid. Kortom: hoe gemotiveerd ben je en wat zijn jouw persoonlijke kernmerken en hoe bewust ben je bezig met veiligheid.

Met behulp van stoplichten wordt in het rapport aangeven welke aandachtspunten er voor jou zijn.
Hieronder enkele voorbeelden:

  • Heb je aandacht voor netheid en details
  • Neem je wel of niet onnodige risico’s, bijvoorbeeld het eten van voedsel van over de datum.
  • Kan je omgaan met regels
  • Kan je je goed concentreren
  • Kan je goed met druk omgaan

Vervolgens gingen de leerlingen naar een groot project van Vink bouw (Nieuwkoop) in Leiderdorp. Op deze bouwlocatie is een 90 meter hoge torenkraan aanwezig. Door zijn hoogte is hij vanuit de wijde omtrek te zien! De kraan wordt gebruikt voor de bouw van de woontoren van 70 meter hoog met 23 bouwlagen in het project ‘Bij de Zijl’ in Leiderdorp. Naast deze toren worden er ook nieuwe woningen op deze locatie gebouwd.

De leerlingen kregen uitleg van de hoofduitvoerder van het project. Op welke manier er wordt gebouwd en waarom. Vervolgens werd er veel aandacht besteed  op welke manier veiligheid belangrijk is en waaraan je het kan zien en merken. Vervolgens kregen de leerlingen een rondleiding en werd er uitleg gegeven door oud-leerlingen.

De groep heeft de dag afgesloten met een clinic klimmen waarbij ook grote hoogtes werden bereikt.

Erik-Meijering

Erik Meijering
Directeur-bestuurder Concreet
erik.meijering@concreetonderwijsproducten.nl06 5169 8468

Vragen over de Module Veiligheid in de bouw? Stuur ons een bericht

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.