Skip to content

Meer bestellingen vmbo-leermiddelen dan verwacht

Voor het vmbo-profiel bouwen, wonen en interieur ontwikkelt Concreet Onderwijsproducten leermiddelen en examens. Op dit moment werken we aan de keuzevakken schoonmetselwerk en gevelopeningen.

Het Platform vmbo BWI is aangenaam verrast door het aantal vmbo-leerlingen dat dit schooljaar gebruik maakt van de leermiddelen die in opdracht van het Platform zijn ontwikkeld. Er zijn 2170 licenties uitgereikt onder in totaal 2560 – met name – derdejaars leerlingen die het profiel Bouwen, Wonen, Interieur volgen. Daarnaast is er nog een groot aantal losse modules verkocht.

“Op voorhand hadden we verwacht dit schooljaar een kleine veertienhonderd licenties uit te reiken. Als je dan tot dit aantal komt, is dat buitengewoon”, stelt Leen Prins, voorzitter van het Platform vmbo BWI. Met deze licenties kunnen vmbo-leerlingen bij de theoretische lesstof in de digitale omgeving BWInet en krijgen ze de bijbehorende praktijkopdrachten.

Modules voor vmbo-profiel en keuzevakken

Aanleiding voor het Platform om leermiddelen te laten ontwikkelen, was de komst van het nieuwe beroepsgerichte examenprogramma. Dit betende voor het vmbo onder meer een omschakeling naar profielen, per 1 augustus 2016. Niet langer wordt er techniekbreed of juist beroepsspecifiek opgeleid: leerlingen kiezen in het derde jaar voor een van de tien profielen. Het profiel Bouwen, Wonen, Interieur is daar één van. Alle leerlingen die voor dit profiel kiezen, volgen vier vaste modules. Daarnaast kunnen ze kiezen uit negentien keuzevakken, zoals constructieve aansluitingen, daken en kapconstructies, meubelmaken en onderhoud schilderwerk.

Leermiddelen voor minstens vijftien keuzevakken

In opdracht van het Platform vmbo BWI heeft Concreet Onderwijsproducten, samen met ECMeubel en Savantis, vier – verplichte – profielmodules en vier keuzevakken opgeleverd. De volgende vier keuzevakken volgen binnenkort. Voorzitter Leen Prins: “De komende weken kiezen we met onze docenten en de branches welke keuzevakken hierna ontwikkeld worden. Uiteindelijk streven we ernaar om leermiddelen voor minimaal vijftien keuzevakken te hebben.”

Opbouw lesstof vergelijkbaar met mbo

De drie organisaties hebben ieder hun eigen specialismes waarvoor ze de lesstof ontwikkelen. Zo richt Concreet Onderwijsproducten zich inhoudelijk op de bouw- en infra-vakken. De opbouw van alle lesstof is vergelijkbaar met de lesmethodes die Concreet Onderwijsproducten ontwikkelt voor mbo-opleidingen. De leerlingen krijgen de theorie aangeboden via BWInet en krijgen daarnaast praktijkopdrachten.

Succes door betrokkenheid docenten en branche

Het succes van de leermiddelen heeft volgens Leen Prins meerdere oorzaken. “De kwaliteit is goed. Scholen hebben bovendien veel vertrouwen in ons Platform en onze regiocoördinatoren. Dat zij vanaf het begin enthousiast waren, heeft zeker geholpen. Maar minstens zo belangrijk is dat docenten al in het voortraject hebben kunnen meekijken en hun bijdrage hebben kunnen leveren én dat het project gedragen wordt door de branches.” De leermiddelen zijn ook ontwikkeld door  experts op onderwijskundig en vakinhoudelijk gebied.

Nieuw en eigentijds materiaal

Prins: “Het is nieuw, eigentijds materiaal. Docenten zijn er enthousiast over. Toch vragen we ze om kritisch te blijven en op- en aanmerkingen aan ons door te geven. Als iets beter kan, willen we dat op termijn kunnen doorvoeren. Daardoor zijn we niet alleen nu actueel, maar over een aantal jaren nog steeds.”

Klantsupport voor vmbo-docenten

Docenten die ondersteuning nodig hebben bij de leermiddelen van het Platform vmbo BWI kunnen terugvallen op de Klantsupport van Concreet Onderwijsproducten.

Erik-Meijering

Erik Meijering
Directeur-bestuurder Concreet
erik.meijering@concreetonderwijsproducten.nl06 5169 8468

Benieuwd hoe Concreet jou kan helpen met een project? Neem dan contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mogen we een paar minuten van je tijd?
We gaan deze website vernieuwen en verbeteren en horen graag van jou waar we rekening mee moeten houden.