Vast niet… Het is namelijk ook geen officiële wet. Wat het wel is? Daar nemen we je graag in mee. Onder deze vernieuwde opleiding Timmeren op niveau 2 ligt een didactisch model. Daarmee waarborgen we dat de opleiding goed onder- én opgebouwd is. Wij hebben gekozen voor het 4CID model van Van Merrienboer.
Het geheel als uitgangspunt
Dit model bestaat uit 4 verschillende componenten. In de opbouw van het model (en dus de opleiding) is het uitvoeren van een praktijkopdracht het uitgangspunt. Dat is een volledige opdracht die je kunt tegenkomen als je als professional aan de slag bent. De student werkt via deelopdracht naar het uitvoeren van die praktijkopdracht toe. Tegelijk ontvangt hij de aanvullende info die hij nodig heeft om de opdrachten uit te kunnen voeren.
Variaties en veranderende omstandigheden
Tijdens het leerproces worden verschillende variaties behandeld. Dit zorgt ervoor dat een student aan het eind van een module in staat is om de praktijkopdracht uit te voeren, ook al is de omgeving anders dan waar hij geoefend heeft. Hij doet een beroep op zijn creativiteit en is in staat variaties toepassen of een andere aanvliegroute te kiezen wanneer de situatie daarom vraagt.
Begeleiding door de docent
De student wordt tijdens het hele leerproces begeleid door zijn docent. Dat kan op afstand zijn, omdat de student niet iedere dag op school zit. De docent is altijd op de hoogte van de voortgang doordat de student een portfolio bijhoudt.
De student komt er tijdens het uitvoeren van de opdrachten achter dat de moeilijkheidsgraad toeneemt. Er worden bijvoorbeeld variaties of andere variabelen toegevoegd. Tegelijk neemt de mate waarin de student begeleid wordt af. Hij staat er niet alleen voor, maar zijn oplossend vermogen wordt aangesproken en ontwikkeld: toenemende complexiteit, afnemende begeleiding.
Zelfverzekerd aan de slag
De docent beschikt over materialen om in te spelen op de individuele leervraag. Zo is extra begeleiding mogelijk wanneer dat nodig is, maar het uitgangspunt blijft dat de student leert steeds zelfstandiger te werken. Dat zorgt ervoor dat hij, wanneer hij zijn diploma op zak heeft, zelfverzekerd zijn werk kan doen.
Toenemende complexiteit en afnemende begeleiding dus.
Dit proces vind je terug in de opbouw van de opleiding. Zo leiden we vakmensen op die hun vak verstaan.

Erik Meijering
Directeur-bestuurder Concreet
erik.meijering@concreetonderwijsproducten.nl06 5169 8468