Nova College en Concreet bouwen samen aan sterk onderwijs
Ronald van Wijk, docent Bouwkunde aan Nova College, geeft al bijna 30 jaar les. Na een loopbaan in de bouwsector maakte hij de overstap naar het onderwijs. Al jarenlang werkt hij met de praktijkgerichte lesmaterialen van Concreet Onderwijsproducten en is daar erg tevreden over.
Betrokken docent met een passie voor kwalitatief goed onderwijs
Ronald is door zijn opleiding tegelzetter aan de LTS, zijn werkervaring in de bouwsector en rol als docent een ervaren kenner van de leermiddelen van Concreet.
Hij heeft tal van ontwikkelingen en vernieuwingen in het onderwijs van dichtbij meegemaakt.
Daarbij toont hij zich al jaren een betrokken docent met een passie voor kwalitatief goed onderwijs. “De samenwerking met Concreet verloopt goed. Onze expertises vullen elkaar goed aan, zowel die van Sandra, mijzelf als de instructeur van Bouwmensen waarmee wij de opleidingen verzorgen. Samen houden wij de student centraal, en dan kan het eigenlijk niet misgaan.”
“Met de student als uitgangspunt creëren we samen het beste resulaat”
Vernieuwingen in de onderwijsmethodiek
Volgens Ronald heeft de huidige onderwijsmethode, gebaseerd op het 4CID (Four Component Instructional Design), een duidelijke verbetering gebracht. Ronald legt uit: “Er ligt nu veel meer nadruk op een gestructureerd stappenplan. Neem bijvoorbeeld het uitvoeren van een plaatfundering. Daar hoort een specifieke werkvolgorde bij, en die is nu helder omschreven. In de theorie leren studenten nog steeds de benodigde vakkennis, maar in de praktijk worden alle handelingen stap voor stap uitgelegd. Dat klinkt logisch voor een technisch beroep, maar eerder werkten we niet op deze manier. Dit is echt een vooruitgang.”
Ook het examenplatform heeft volgens Ronald veel toegevoegd, vooral op het gebied van monitoring. “Studenten leggen via het platform vast wanneer ze een praktische kennisopdracht tegenkomen tijdens hun werk. Hierdoor krijgen begeleiders een helder beeld van de voortgang en welke onderdelen een student al heeft behandeld.
Als bepaalde onderdelen op de bouwplaats niet voldoende aan bod komen, zien we dat op tijd en kan de student deze alsnog in de werkplaats bij Bouwmensen oppakken.”
Leermiddelen van hoge kwaliteit
Ronald gebruikt de leermiddelen van Concreet Onderwijsproducten bijna één op één in zijn lessen. “Ik ga er geen eigen draai aan geven of zelf allerlei toevoegingen doen,” zegt hij. “Als in het lesmateriaal staat dat studenten 60 tekeningen moeten maken, dan laat ik ze ook echt 60 tekeningen uitvoeren. De leermiddelen zijn altijd van goede kwaliteit geweest. Ze zijn realistisch en duidelijk ontwikkeld met input van deskundigen door de jaren heen.”
Zelfstandigheid stimuleren
Om zijn lessen verder te optimaliseren, heeft Ronald zelf een draaiboek samengesteld voor de studenten. In een Word-sjabloon heeft hij alle praktische kennis- en praktijkopdrachten uit het examenplatform gebundeld. “Het was een flinke klus om het draaiboek te maken, maar het werkt uitstekend.
Ik leg in één klassikale les uit hoe het werkt, en daarna kunnen de studenten er zelfstandig mee aan de slag. Het voorkomt dat ze na elke opdracht vragen: ‘Meneer, wat moet ik nu doen?’ Bovendien stimuleert het hun zelfstandigheid, want veel studenten hebben moeite met plannen en vooruitdenken.”
Meer lezen?
Je hebt een artikel gelezen uit ons relatiemagazine 80A. Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen onze organisatie en de samenwerking met het onderwijs en de Bouw en Infra. Alle artikelen vind je hier.
Wil je het magazine thuis ontvangen? Klik van op onderstaande button.