Een samenwerking op inhoud en beeld
Goed techniekonderwijs stopt niet bij een boek of scherm. Het leeft pas echt als de inhoud klopt, inspireert én herkenbaar is voor de praktijk. Daarom werkt Concreet Onderwijsproducten nauw samen met mensen uit het veld. Een belangrijk voorbeeld is Klaas Haasjes, die als ervaringsdeskundige helpt de lesstof tot leven te brengen.
De kracht van samen ontwikkelen
De samenwerking met Klaas laat goed zien wat co-creatie betekent: samen met vakmensen uit het werkveld bouwen aan onderwijs dat werkt. Geen eenrichtingsverkeer, maar een voortdurende uitwisseling tussen praktijk en leslokaal.
Passie, motivatie en de juiste begeleiding
Klaas Haasjes is 68 jaar en officieel met pensioen, maar stilzitten? Daar doet hij niet aan. Als voormalig directeur van een middelgroot bouwbedrijf, en later onder andere als accountmanager Learning en Development bij Van Wijnen, weet hij als geen ander hoe de bouw werkt én wat het onderwijs nodig heeft. Via zijn eigen bedrijf Spijkeropzijnkop zet hij zich nog altijd vol energie in om onderwijs en praktijk met elkaar te verbinden.
Als we Klaas spreken, zit hij met zijn laptop voor zijn camper in een plaatsje vlakbij Barcelona. Samen met zijn vrouw reist hij door Zuid-Europa maar is hij nog altijd digitaal verbonden met het techniekonderwijs in Nederland. “Ik wil jongeren enthousiast maken voor de bouw. Dat doe ik door bij te dragen aan lesstof die er écht toe doet. Ook wil ik ze meenemen naar bouwplaatsen en ze laten ervaren wat het vak inhoudt. Je leert het pas écht als je het doet.”
“Ik vind het belangrijk dat jongeren zich herkennen in het materiaal en gereedschap, en dat ze het vak willen leren omdat ze voelen: dit is écht.”
Het juiste beeld
Voor de vernieuwing van de opleidingen Timmerman en Allround Timmerman niveau 2 en 3 werkt Klaas intensief samen met het ontwikkelteam van Concreet Onderwijsproducten. Elke week schuift hij digitaal aan bij overlegmomenten waarin modules, lesbeelden en praktijkvoorbeelden worden besproken.
Berry Schut, ontwikkelspecialist bij Concreet, vertelt: “Voor de opleidingen Timmerman en Allround Timmerman niveau 2 en 3 staan grote verbeteringen op de planning. Die ontwikkelen we niet vanachter een bureau, maar samen met de praktijk. Klaas helpt ons met zijn technische blik en creatieve geest het lesmateriaal te verbeteren – inhoudelijk én visueel.”
Gerbrand Kip, medewerker realisatie bij Concreet Onderwijsproducten, vult aan: “Klaas zorgt voor het juiste beeld bij elk verhaal. Hij denkt mee, kijkt vooruit naar innovaties binnen de beroepen Metselaar en Timmerman en zorgt ervoor dat onze foto’s, video’s en illustraties inhoudelijk kloppen, maar vooral ook duidelijk en leerzaam zijn. Bovendien weet Klaas via zijn grote netwerk altijd de juiste locaties te vinden voor precies het goede shot.”
“Techniek is vaak doen, maar je moet het ook zien voor je het kunt”
Beelden die werken
Voor de vernieuwing van de opleidingen Timmerman en Allround Timmerman bekijken we samen met Klaas per module het beeldmateriaal. Welke beelden zijn verouderd, technisch onjuist of passen niet meer bij de praktijk van nu?
Klaas bekijkt ze met een scherp oog en stuurt zijn opmerkingen terug – vaak handgeschreven, met schetsen erbij. Zijn feedback vormt de basis voor concrete aanpassingen. “Het gaat niet alleen om mooie beelden, het moet functioneel en realistisch zijn,” benadrukt Klaas. “Studenten moeten het herkennen. Alleen dan werkt het.” Deze feedbackronde is een vast onderdeel van het ontwikkelproces geworden.
Tijdens het teamoverleg bespreekt het team zijn input en verwerkt deze in het lesmateriaal. Zo ontstaat een voortdurend verbeterproces, waarbij inhoud, beeld en praktijkervaring samenkomen.
Meer lezen?
Je hebt een artikel gelezen uit ons relatiemagazine 80A. Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen onze organisatie en de samenwerking met het onderwijs en de Bouw en Infra. Alle artikelen vind je hier.
Wil je het magazine thuis ontvangen? Klik van op onderstaande button.