Bewustwording is belangrijk om ongelukken te voorkomen

Docent Paul van de Rakt over bewustwording van risico’s tijdens het werk en het aanleren van veiligheidsroutines aan studenten met de test ‘Hoe veilig ben jij?’.

Risico-inschatting en veiligheidsroutines aanleren

Aan het begin van het schooljaar maken de studenten Bouwkunde op het Koning Willem 1 College in Rosmalen de test Hoe veilig ben jij? ontwikkeld door Concreet Onderwijsproducten.

 

‘De test maakt studenten bewust van de risico’s tijdens het werk en helpt hen bij het aanleren van een veiligheidsroutine’ zegt docent Bouwtechniek Paul van de Rakt.

Op welke manier maakt deze test onderdeel uit van het lesprogramma?

‘De eerste twee weken van het schooljaar staan bij ons in het teken van veiligheid. De studenten krijgen in die periode uitleg over bijvoorbeeld machines, leren voor hun VCA-certificaat en maken de test Hoe veilig ben jij? Het maken van de test kost de studenten ongeveer een uur, maar ze kunnen dat over meerdere momenten uitsmeren, wat heel handig is. Het programma slaat de antwoorden automatisch op.’

Wat gebeurt er met de uitkomsten?

‘Iedere student krijgt de uitkomst gemaild. De resultaten worden weergegeven in een cirkeldiagram en in het document staat beschreven hoe veilig de studenten zijn en of ze oog hebben voor veilig werken. Ik vraag ze om de uitslag in hun portfolio te zetten en te bespreken met hun leermeester.’

Kijk jij als docent ook mee naar de uitslagen?

‘De eerste jaren deed ik dat altijd. Daar kwam steeds hetzelfde beeld uit naar voren, namelijk dat veilig handelen niet vanzelfsprekend is voor jongeren. Denk aan het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen op een bouwplaats. Ervaren bouwers hoeven niet na te denken over wat ze op welk moment bij zich moet hebben of wat ze wanneer moet dragen. Studenten hebben die routine niet. Over dat soort zaken gaan we wel met elkaar in gesprek.’

Wat zit voor jou de toegevoegde waarde aan deze test?

‘Vooral de bewustwording over veiligheid en aandacht creëren voor het ontwikkelen van een automatisme bij het nemen van veiligheidsmaatregelen. In mijn klas zitten jongens die al een vooropleiding BWI hebben gedaan en al meer bekend zijn met de praktijk, maar ook jongens die van het vmbo komen en voor wie alles nieuw is. Die test is een goed middel om in de materie te komen.’

Wat zijn goede elementen uit de test en wat zou beter kunnen?

‘Wat ik goed vind is dat je geen fouten kunt maken. Je beschrijft je eigen ervaring en hoe jij in bepaalde situaties zou handelen. Sommige vragen zouden wat beter afgestemd kunnen worden op het niveau van onze studenten. Zij vinden sommige vragen lastig te begrijpen en de vragen sluiten niet altijd aan op de leeftijd. Er zijn bijvoorbeeld vragen over het besturen van een auto, terwijl sommige studenten nog maar zestien zijn.

 

Wat mij ook interessant lijkt is als de studenten de test aan het eind van het jaar nog een keer kunnen doen. Dan heb je eerst een nulmeting en kun je vervolgens kijken hoe iemand zich ontwikkeld heeft.’ Toelichting: Concreet raadt dit aan. Er is geen beperking op het aantal testmomenten.

Zou je andere docenten aanraden om ook met deze test te gaan werken?

‘Ja, ik vind het een waardevolle toevoeging. De bouw is een dynamische sector die risico’s kent. Aandacht voor veiligheid is echt van groot belang. Je wilt niet dat iemand in een gevaarlijke situatie komt en dat er iets ernstigs gebeurt. Juist die bewustwording is belangrijk om ongelukken te helpen voorkomen.’

Aan de slag met de test “Hoe veilig ben jij?”

De test Hoe veilig ben jij? is opgenomen in de module veiligheid, voor studenten van de opleidingen Timmerman en Metselaar binnen ConcreetLeren.

 

Meer weten of direct naar de test?