Mee-ontwikkelen bij Concreet

Altijd al willen weten hoe we de beste onderwijsmaterialen ontwikkelen of updaten naar de laatste werkwijze uit het veld? Drie docenten en een ontwikkelspecialist delen hun ervaringen zodat jij weet wat je te wachten staat.

Samen werken aan beter lesmateriaal

Wil je als docent en vakinhoudelijk specialist invloed hebben op wat jouw studenten leren en op welke manier? Dat kan! Concreet Onderwijsproducten nodigt enthousiaste docenten en professionals uit het bedrijfsleven uit om samen te werken als inhoudelijk deskundige bij het ontwikkelen, actualiseren en verbeteren van lesmateriaal en examens.

 

Een ontwikkelspecialist en drie docenten vertellen waarom dit belangrijk is, hoe het proces verloopt en welke voordelen dit jou als docent oplevert.

‘We zoeken mensen die resultaatgericht, enthousiast, kritisch en communicatief vaardig zijn.’

De ontwikkelspecialisten bij Concreet zorgen dat bij het begin van ieder schooljaar de juiste lesstof en eindexamenproducten klaarstaan in de digitale leeromgeving.

 

Rick Otten, ontwikkelspecialist bij Concreet Onderwijsproducten: We willen dat onze lesstof en examens aansluiten op de praktijk en didactisch van goede kwaliteit zijn. Daarom is de input van professionals uit het bedrijfsleven en docenten van onschatbare waarde.’

 

Voordat de inhoudsdeskundigen aan de slag gaan, stellen de ontwikkelspecialisten een raamwerk op voor de benodigde input. ‘Bij een nieuwe opleiding bepalen we bijvoorbeeld het aantal modules en de verdeling tussen theorie en praktijkopdrachten. Een projectgroep met een inhoudsdeskundige, ontwikkelspecialist, onderwijskundige, auteur en redacteur gaan hiermee aan de slag. De input van de inhoudsdeskundige wordt altijd gecontroleerd door andere professionals. Een auteur en redacteur vertalen de input in goed gestructureerde, heldere teksten en opdrachten.’

De lesstof moet aan een aantal criteria voldoen, zegt Rick. ‘Wij leveren flexibele onderwijsproducten. Docenten moeten de verschillende onderdelen uit het systeem kunnen halen om hun eigen onderwijsprogramma te kunnen samenstellen. En natuurlijk moet het actueel en praktijkgericht zijn.’ Ook voor de inhoudsdeskundigen zijn enkele eigenschappen gewenst. ‘Ze moeten resultaatgericht, enthousiast, kritisch en communicatief vaardig zijn. En heel belangrijk: altijd duidelijk voor ogen hebben voor wie we het allemaal doen: de student.’

‘We zoeken mensen die resultaatgericht, enthousiast, kritisch en communicatief vaardig zijn.’

'Samen zet je een steeds betere opleiding neer.'

Kees Hilders, docent Bouwkunde bij MBO Rijnland in leiden was lange tijd verantwoordelijk voor kwaliteitszorg in zijn team. Hij volgt de ontwikkelingen in zijn vakgebied op de voet. Toen hij op de website van Concreet las dat er docenten werden gevraagd om mee te werken aan de ontwikkeling van lesstof en examens, aarzelde hij geen moment.

‘Het lesmateriaal van Concreet is over het algemeen vaktechnisch goed op orde, maar niet altijd even actueel. Dat merkten mijn BBL-studenten ook. Het afgelopen jaar werkte ik mee aan het updaten van de lesstof voor de opleidingen Timmerman niveau 2 en de examens voor de opleidingen Timmerman, allround Timmerman en Tegelzetter. Ik vind het belangrijk dat er in examens niet alleen naar feitjes wordt gevraagd, maar dat er dieper wordt ingegaan op de lesstof. Het moet ook uitdagend zijn.

 

In plaats van de vraag of een profiel van hout of aluminium is, vragen we nu bijvoorbeeld aan de hand van een bepaalde casus wat de leerling nodig denkt te hebben op basis van de tekening. We creëren ook meer ruimte om vragen te stellen en eigen ideeën in te brengen. Dat is nodig om beter aan te sluiten op huidige werkmethoden en veranderingen in de bouwsector. Er is bijvoorbeeld steeds meer prefabricage. Dat vraagt een andere logistiek en dus een andere werkwijze.’

 

Bij de ontwikkeling van examens kijkt Kees ook of een examenopdracht daadwerkelijk in een werkplaats bij een opleidingsbedrijf te maken is. ‘Zo krijg je realistischere examens. We hebben er ook voor gepleit om efficiënter met de examentijd om te gaan. Als iemand een muur van twee meter netjes kan metselen of tegelzetten, hoef je hem dat geen twintig meter te laten doen. We stellen ons ook steeds de vraag: is het actueel, relevant en haalbaar in tijd?’

 

Volgens Kees heeft de samenwerking tussen Concreet, scholen en opleidingsbedrijven echt een meerwaarde. ‘Samen zetten we een steeds betere opleiding neer. Ook het contact met docenten uit andere regio’s is leerzaam, omdat de aanpak per regio verschilt. Het is voor de studenten interessant om te weten dat er meerdere mogelijkheden zijn om een doel te bereiken.’

'Het is prettig aan de lesstof te werken wanneer het mij uitkomt.'

Meindert de Vries werkt vijf jaar als docent infra op Firda en volgt een opleiding hbo Bouwkunde. Ruim twee jaar werkt hij voor Concreet mee aan de ontwikkeling van lesmateriaal. ‘De infrasector verandert continu en dus moet het lesmateriaal ook regelmatig geactualiseerd worden. Ik loop daarvoor de digitale readers na en help bij het ontwikkelen en bijsturen van examenmateriaal, zowel theorie als praktijk. Dat doe ik vanuit huis in een Sharepoint-omgeving van Concreet. In de lesboeken geef ik aan wat er naar mijn mening kan worden verwijderd, gewijzigd of aangevuld. Het projectteam beoordeelt mijn opmerkingen en andere docenten geven feedback. Zodra duidelijk is wat kan worden aangepast, ga ik aan de slag. Het is prettig dat ik er, volgens vooraf afgesproken deadlines, aan kan werken wanneer het mij uitkomt. Op een vrije ochtend, ’s avonds of in het weekeind.’

 

De aangeleverde teksten zijn niet altijd foutloos, zegt Meindert. ‘Ik ben nou eenmaal geen ster in Nederlands. Maar dat moet niemand ervan weerhouden om dit werk te doen. Het is namelijk geen enkel probleem. Er is altijd een auteur of redacteur die meeleest en ervoor zorgt dat de input in goed Nederlands wordt opgeschreven.’

Voor andere professionals heeft Meindert een duidelijke boodschap. ‘Ik raad dit werk echt iedereen aan die iets wil betekenen voor jongeren die het vak in willen. Juist jonge en ambitieuze mensen met praktijkervaring kunnen veel voor Concreet betekenen.’

'Goede examens en een gedegen naslagwerk zijn de ruggengraat van je opleiding.'

Frank Kerkmeijer, docent Infra bij het SOMA College/KW1C, geeft les aan de opleidingen vakman en opperman niveau 2 en aan de opleiding machinist grondverzet. Net als veel andere docenten, erkent Frank dat het best lastig is om naast het werk ook nog tijd te vinden om mee te werken aan het ontwikkelen van lesmateriaal en examens.

‘Tijd is voor docenten altijd een beperkende factor. Maar desondanks doe ik het graag. Ik merk dat de hoeveelheid kennis van de studenten afneemt en dat studenten steeds vaker gebruikmaken van ChatGPT. Het nadeel daarvan is dat je nooit weet welke bron is geraadpleegd voor de gegeven informatie. Het is daarom heel belangrijk dat er goede documentatie is waar studenten en docenten op kunnen terugvallen. Een gedegen naslagwerk is de ruggengraat van je opleiding en de input van inhoudelijke experts is daarvoor onmisbaar.’

 

Voor Frank bestaat er geen twijfel over de vraag waarom je je als docent zou moeten bezighouden met de ontwikkeling van lesmateriaal: ‘Onderwijs is echt het mooiste vak dat er is. Als je streeft naar beter onderwijs is dit de kortste weg. En je hebt er wat mij betreft maar twee dingen voor nodig: kennis van zaken en enthousiasme.’

Benieuwd welke leermiddelen we nog meer ontwikkelen en onderhouden?

Via onderstaande knop kom je terug bij het leermiddelen overzicht.

Vacature alert

“We zijn regelmatig op zoek naar experts die ons kunnen bijstaan bij de ontwikkeling van nieuwe lesmethoden, het updaten van bestaande modules of bijvoorbeeld examens. We plaatsen met regelmaat een vacature oproep op onze website, nieuwsbrief en LinkedIn. Ben  je geïnteresseerd? Wil je op de hoogte gehouden worden? Laat van je horen!