Samenwerking als fundament
In 2026 bestaat Concreet Onderwijsproducten tien jaar. Medeoprichters Henk Huberts en Gijs Lokhorst waren vanaf het begin betrokken bij de totstandkoming van de stichting. Ze blikken terug op de beginjaren, de uitdagingen en de groei van een unieke samenwerking tussen onderwijs, werkgevers en werknemers.
“Je hebt de wedstrijd verloren als studenten werken met moderne machines, maar het lesmateriaal verouderd is”.
Hoe zorg je voor een structurele verbinding tussen onderwijs, werkgevers en werknemers? Het was de centrale vraag waar Henk Huberts en Gijs Lokhorst zich in 2015 over bogen. Vanuit verschillende achtergronden – Henk namens de mbo-instellingen, Gijs vanuit de vakbond CNV – zochten ze naar een blijvende samenwerking tussen alle partijen in het beroepsonderwijs.
Hun gezamenlijke inzet leidde tot iets unieks: de oprichting van Concreet Onderwijsproducten, een onafhankelijke stichting die onderwijs, werkgevers en werknemers structureel met elkaar verbindt.
Beginperiode
De beginperiode van de stichting was spannend. De financiering vanuit Fundeon liep sterk terug, evenals de bedrijfstakgelden. Eén ding werd echter snel duidelijk: “De leermiddelen en examens moesten behouden blijven. En dat betekende het opzetten van een nieuwe stichting,” vertelt Henk.
Gijs vult aan: “De politieke en maatschappelijke ontwikkelingen van toen, trokken onze partijen juist uit elkaar. Dat we elkaar toch wisten te vinden, vroeg lef. Vooral van mensen als Henk die zich echt hard maakten voor deze samenwerking.”
Kernpunten
De kern van Concreet Onderwijsproducten is het leveren van actuele en praktijkgerichte leermiddelen die aansluiten op de beroepspraktijk. De sector ontwikkelt zich in hoog tempo, wat vraagt om voortdurende aanpassing en vernieuwing. Van de digitalisering van het onderwijs tot de elektrificatie van machines. “Je hebt de wedstrijd verloren als studenten werken met moderne machines, maar het lesmateriaal verouderd is en niet meer aansluit op de nieuwe werkelijkheid,” zegt Gijs. “Je kunt dus niet achterover leunen. Concreet is een partner voor het onderwijs die de ontwikkelingen in het bedrijfsleven op de voet volgt.”
Daarnaast zet Concreet zich in voor het behoud van kleinere, kwetsbare opleidingen. “Zonder deze stichting zouden sommige beroepen buiten de boot vallen. Kleine opleidingen zijn lastig te faciliteren vanuit het onderwijs, maar met een onafhankelijke partij als Concreet kunnen ze blijven bestaan. Dat vinden we belangrijk”, aldus Gijs. Verder speelt toetsing een cruciale rol. “Niets is moeilijker dan het maken van een examen”, benadrukt Henk. “Een examen moet valide en betrouwbaar zijn. Dat klinkt eenvoudig, maar het is ontzettend complex. Zeker in een tijd waarin alles digitaliseert. Concreet heeft dat goed aangepakt.”
Unieke samenwerking
De nauwe samenwerking tussen onderwijs, werkgevers en werknemers is wat Concreet echt uniek maakt. De stichting is gebouwd op vertrouwen, respect en gedeelde belangen. “We zijn van wijzen naar wenken gegaan”, zegt Henk met een glimlach. “Er is meer wederzijds begrip ontstaan tussen het onderwijs en de cao-partijen. We kennen elkaars dilemma’s en werken constructief samen.”
De oprichting van de stichting was dan ook geen doorstart, maar een volledig nieuw initiatief: onafhankelijk en toekomstgericht. “Er was geen goed alternatief. We hadden elkaar nodig”, aldus Henk.
“Dat we elkaar toch wisten te vinden, vroeg lef”.
Succesverhaal
Vandaag de dag is Concreet een begrip binnen de sector. Het succes bewijst dat een sectorale aanpak werkt, mits er sprake is van samenwerking en visie. “Als Concreet niet was opgericht, dan was het een ratjetoe geworden van allerlei partijen die leermiddelen zouden maken voor de sector bouw en infra. Nu is er één partij die ertoe doet en die levert”, legt Henk uit.
Beide heren hadden vertrouwen in de komst van Erik Meijering, de huidige directeur-bestuurder. “De stichting had een sterke basis en verdere ontwikkelingen hebben vorm gekregen binnen onze kaders”, zegt Henk. Gijs vult aan: “Met de juiste kennis van de sector, de financiële kant en een goed netwerk, kon de stichting verder groeien. Het team staat inmiddels voor kwaliteit.”
Toekomst en trots
Hoewel er veel is bereikt, blijven er uitdagingen. Gijs legt uit: “Het belang van scholing is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. En hoewel jongeren digitaal zijn opgegroeid, blijft het effectief inzetten van digitale leermiddelen lastig.” Ook het continu leveren van kwaliteit vraagt aandacht. “Vandaag, morgen en volgend jaar moeten de leermiddelen en examens kloppen,” benadrukt Henk.
Tien jaar na de oprichting blikken de heren met trots terug. “Niemand is afgehaakt in het proces, dat is voor mij een persoonlijk hoogtepunt,” vertelt Henk. Gijs sluit af: “De oprichting van Concreet staat in mijn persoonlijke top tien van hoogtepunten in 26 jaar cao-werk. De belangen waren groot, de uitdaging was stevig, maar we hebben het samen gedaan.”
Meer lezen?
Je hebt een artikel gelezen uit ons relatiemagazine 80A. Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen onze organisatie en de samenwerking met het onderwijs en de Bouw en Infra. Alle artikelen vind je hier.
Wil je het magazine thuis ontvangen? Klik van op onderstaande button.