Toekomstbestendig en praktijkgericht
Waar de lesstof van de opleiding Uitvoerder Bouw & Infra voorheen verspreid was over verschillende componenten binnen een oudere digitale leeromgeving, is in 2022/2023 gekozen voor een integrale aanpak. Rick Otten, ontwikkelspecialist bij Concreet Onderwijsproducten, vertelt er meer over.
In de digitale leeromgeving ConcreetLeren is álles samengebracht: algemene vakkennis, vakspecifieke kennis, praktijkopdrachten en casussen. Rick vertelt: “Studenten en docenten loggen één keer in en hebben direct toegang tot het volledige lesaanbod.”
Modulaire opbouw
De opleiding Uitvoerder Bouw & Infra is opgebouwd aan de hand van het kwalificatiedossier, waarin drie kerntaken centraal staan. Rick vertelt: “Elke kerntaak bestaat uit twee modules, met het bijbehorende theorie- en praktijkexamen. Deze modulaire opbouw biedt structuur en sluit goed aan bij de praktijk. Bovendien bevatten de lesmodules een rijke mix aan leervormen, zoals praktijkopdrachten, ondersteunende video’s en foto’s die de theorie tot leven brengen.
Studenten worden op verschillende manieren geprikkeld en uitgedaagd. Deze veelzijdigheid biedt docenten de ruimte om dynamische en afwisselende lesdagen samen te stellen, waarin theorie en praktijk naadloos op elkaar aansluiten. Ook themamodules, zoals die over het Bouw Informatie Model (BIM), maken recente ontwikkelingen in het vakgebied op een toegankelijke manier inzichtelijk.”
Brede inzetbaarheid
De ontwikkelde leermiddelen zijn inmiddels ook inzetbaar gemaakt voor de derde leerweg en leerloopbaanpaden. Zo hebben we een bijdrage geleverd aan de oplevering van een flex-MBO-project, waarin de opleidingen tot uitvoerder en technisch leidinggevende zijn gecombineerd.
Voor zij-instromers zijn leerloopbaanpaden ontwikkeld voor werkvoorbereiding en uitvoering in zowel bouw als infra. Deze trajecten zijn volledig gebaseerd op de inhoud van de opleiding tot uitvoerder bouw en infra. Op onze wensenlijst staat bovendien dat we – op verzoek van ROC’s – bij een nieuw kwalificatiedossier per module een afzonderlijk theorie- en praktijkexamen willen aanbieden. Momenteel vindt examinering nog plaats op kerntaakniveau.
“Ik ben blij dat we gestart zijn met de vernieuwde opleiding; die biedt volop mogelijkheden voor een modern en afwisselend lesprogramma” Piet Martens, Docent Bouwkunde/bouwtechniek
Feedback uit het veld
“De betrokkenheid vanuit het werkveld is en blijft van groot belang,” aldus Rick. “Vorig jaar vond een uitgebreide sessie plaats met een klankbordcommissie van docenten, praktijkbegeleiders en studenten. Hun input leverde waardevolle inzichten op, die direct zijn meegenomen in de doorontwikkeling. Deze aanpak willen we graag herhalen.
Tijdens deze sessies onderzoeken we hoe de opleiding in de praktijk wordt ervaren. Hoe zetten scholen en bedrijven de lesmodules in? Maken ze gebruik van de stappenplannen en themamodules? En hoe komt de vakspecifieke kennis terug in het dagelijks onderwijs?”
Examenaanbod
Meer lezen?
Je hebt een artikel gelezen uit ons relatiemagazine 80A. Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen onze organisatie en de samenwerking met het onderwijs en de Bouw en Infra. Alle artikelen vind je hier.
Wil je het magazine thuis ontvangen? Klik van op onderstaande button.